Zadania i cele działalności Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej:
- Techniczna ochrona zasobów lokalowych poprzez:
- dokonywanie przeglądów technicznych budynków i lokali:
- przeglądy 5-cio letnie budowlane,
- przeglądy roczne budowlane,
- przeglądy roczne kominiarskie,
- przeglądy roczne gazowe,
- przeglądy 5-cio letnie elektryczne,
- przeglądy 5-cio letnie sanitarne;
- dokonywanie czyszczeń kominów wyposażonych w:
- przewody dymowe (4 razy w roku),
- przewody wentylacyjne (1 raz w roku);
- planowanie i wykonywanie napraw budynków i budowli, zarówno siłami własnymi jak i w systemie zleconym;
- nadzorowanie i rozliczanie finansowe oraz rzeczowe wykonywanych napraw;
- zlecanie sporządzania orzeczeń mykologiczno- budowlanych.
- dokonywanie przeglądów technicznych budynków i lokali:
- Utrzymywanie nieruchomości w należytym stanie sanitarnym i estetycznym poprzez:
- zlecanie wywozu nieczystości stałych i płynnych wyspecjalizowanym w tej działalności jednostkom;
- kontrolę wywozu nieczystości pod kątem jakości i częstotliwości tych prac;
- omiatanie siłami dozorców nieruchomości i chodników;
- usuwanie śniegu i likwidacja gołoledzi w okresie zimowym;
- sprzątanie pomieszczeń wspólnego użytku;
- wykonywanie konserwacji urządzeń sanitarnych w pomieszczeniach przeznaczonych do wspólnego użytku.
- Zawieranie umów, zapłata i nadzorowanie wykonawstwa usług komunalnych przez inne jednostki w zakresie:
- zaopatrzenia w wodę;
- dostawy energii cieplnej i ciepłej wody;
- usuwania nieczystości stałych i płynnych;
- dostawy energii elektrycznej;
- wycieru kominów.
- Obsługa lokatorów w zakresie wynikającym z zadań wynajmującego, a w szczególności:
- przyjmowanie wniosków osób ubiegających się o lokale mieszkalne z zasobów gminy, badanie warunków mieszkaniowych i przedkładanie ich zespołowi sporządzającemu listę na dany rok;
- realizacja rocznej listy osób zakwalifikowanych do zawarcia umów najmu zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- zawieranie umów z najemcami;
- załatwianie spraw związanych z kaucją gwarancyjną za lokale mieszkalne;
- prowadzenie spraw związanych z dokonywaniem zamian lokali mieszkalnych na wniosek i z urzędu;
- organizowanie przetargów na najem lokali użytkowych;
- organizowanie napraw awaryjnych urządzeń technicznych w budynkach;
- wydawanie zaświadczeń, poświadczeń i sporządzanie innych dokumentów na wniosek najemców;
- przejmowanie i przekazywanie protokólarne lokali;
- uczestniczenie w eksmisjach z lokali;
- prowadzenie ewidencji zasobów lokalowych;
- prowadzenie ewidencji mieszkańców w administrowanych zasobach;
- rozliczanie najemców zdających mieszkania z tytułu zużycia elementów wyposażenia technicznego oraz wystawianie not obciążeniowych;
- prowadzenie dokumentacji czynszowej lokali mieszkalnych i użytkowych;
- przyjmowanie opłat czynszowych i innych należności;
- zabezpieczanie zwolnionych lokali przed nielegalnym zajęciem i zgłaszanie ich do Burmistrza Łasku.
- Prowadzenie obsługi ekonomiczno-finansowej poprzez:
- opracowanie rocznych planów ekonomiczno-finansowych;
- opracowanie planów dotacji;
- prowadzenie spraw kadrowych, płacowych oraz ubezpieczeń społecznych;
- prowadzenie spraw socjalno-bytowych;
- prowadzenie syntetycznej i analitycznej ewidencji księgowej w tym:
- prowadzenie rachunków rozliczeniowych z dostawcami usług komunalnych i wykonawcami remontów,
- prowadzenie ewidencji czynszów i ich windykowanie poprzez wystawianie wezwań do zapłaty oraz kierowanie spraw do sądu,
- prowadzenie rozliczeń z pracownikami z tytułu wynagrodzeń za pracę, rozliczeń podatkowych i ubezpieczeniowych,
- prowadzenie kasy i pełnego obrotu gotówkowego;
- opracowanie analiz ekonomicznych i sporządzanie obowiązujących sprawozdań.
- Administrowanie zasobami, nieruchomościami i lokalami nie stanowiącymi własności komunalnej w ramach administracji zleconej lub zarządu zleconego przez wspólnoty mieszkańców.